Smal eller tjock, vilket är bäst?

Det är en väldig diskussion just nu inne i bloggvärlden om hur man ska se ut. Den här tjejen skrev i sitt blogginlägg att hon tyckte att Victoria Secret's modeller är smala, på gränsen till för smala. Hon sa lite ironiskt: "Raka skallen på dem och tvätta bort sminket så har ni vilka koncentrationsläger-kroppar som helst"

Detta upprörde väldigt många och de har kritiserat henne för att vara hatisk, avundsjuk och att hon trycker ner andra människor, detta av bl.a. Sara. MEN ska man inte säga vad man tycker och uttrycka sina tankar och känslor? Att skapa diskussioner? Är det inte det bloggar är till för?

Varför tar folk allt det de läser inne på bloggarna så personligt? Oavsett om man är smal, tjock, mullig, spinkig, så varför tar man allt så personligt? Jag är smal, men tar inte alls åt mig av detta. Det måste betyda att alla som är upprörda känner sig träffad, varför känner ni er träffad? Bara man är nöjd med sig själv så tycker jag att att det är bra. Varför lägga energi på att vara arg på någon annan som tycker att man är för smal? Eller varför lägga energi på att vara arg på någon annan som tycker att man är för tjock?

Sarah skrev även att folk tycker man är udda om man inte gymmar. Jag tror inte att det förväntas av oss tjejer att vi ska vara smala, jag tror att det är tjejerna själva som tror att det förväntas av oss att vi ska vara smala. Är man udda för att man inte gymmar? Nej, verkligen inte. Jag tror att detta är något speciellt i Stockholm, där alla är "inne". Jag kanske har blivit gammal och jag kommer från ett litet samhälle, men jag har en kusin som är från Stockholm. Hon är 16 år gammal och säger att hon MÅSTE ha ett gymkort, helst på Eriksdalsbadet. MÅSTE man verkligen det? Jag var tydligen dum och fattade inte så mycket, men jag tror att detta är en Stockholms grej, att man måste vara inne och göra som alla andra gör, annars är man udda. Jag ursäktar så mycket, jag har inte något emot stockholmare, men de flesta ungdomar (de mellan 13-18) är verkligen så som jag har beskrivit i ovanstående. Det måste de flesta hålla med mig om.

Unga tjejer tittar på modeller och tittar i media och önskar att de såg ut som dessa människor. Media vet att Skönhet säljer.
kan man börja diskuttera hur bra det är? TV-sällskaperna, tidningar, magasiner och radio, ja allt vad ni kan tänka er, tjänar pengar på detta. De tjänar pengar på att sälja skönhet. Unga flickor mår dåligt av att de inte ser ut som modellerna/tv-profilerna gör. Kan vi göra något åt detta?

 Jag tycker att man ska börja prata om det här tidigt i skolan. Prata om att man är bra som man är, att man är vacker oavsett om man är smal eller tjock, att det är ens personlighet som räknas. Visst, det hjälper kanske inte eftersom mobbing fortfarande existerar ute i skolorna, men varför inte införa lektioner där man lär om självförtroende och självkänsla?

Tjock eller smal, säg er mening, men ta inte det alla andra skriver så personligt hela tiden.



 

Kommentarer
Postat av: Alexandra

Jag håller med! Det vore toppen om man mer aktivt införde självförtroende och självkänsla i skolan så att man lär sig värdet av sig själv.

2009-05-10 @ 17:46:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0