Skolor, hallå!?

Jag har varit inne och tittat på lite skolor idag.
Jag har något som intresserar mig lite smått och det är dietist men även kosmetolog.
Som svensk medborgare, som vill studera i Danmark, kan jag inte få danskt SU. Som svensk medborgare, som vill studera i annat land på heltid, kan jag inte få mer än 2400 kr i månaden i studiebidrag. Det SUGER!
Men detta mina vänner.. Är bara om jag läser till dietist. Om jag vill läsa till kosmetolog så kan jag inte få något studiebidrag.

Kosmetologutbildningen är på mellan ett till två år. Ett år är på heltid och då kan jag inte jobba vid sidan av. Ett och ett halvt år är på deltid, måndagar och onsdagar från 16.00-19.00 och en lördag i månaden 07.00-15.00.. det låter lockande att läsa på deltid, för då kan jag både betala av på mitt lån (som jag är tvungen att ta om jag ska läsa till kosmetolog) och betala mina räkningar och leva ett riktigt liv.
Två år låter också lockande, det är också på deltid och även då kan jag jobba på sidan av skolan.

Dietist är på 3½ år och det kan jag läsa lite varstans. Det låter intressant. Jag kanske ska läsa till dietist först och när jag har lite pengar så kan jag läsa till kosmetolog, så tar jag två flugor i en smäll..?

Känns ändå ganska bra att jag har en liten känsla av vad jag kan tänka mig att plugga till... Även om det med studiebidraget suger.


Min lilla fishie

Kommentarer
Postat av: mor

har du kollat med CSN i Sverige

2008-09-15 @ 18:21:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0